Przed nami okres wzmożonych zakupów. Czekają nas niespodzianki w zakresie prezentów gwiazdkowych, ale możemy być niemile zdziwieni przy okazji robienia zakupów spożywczych. Co do zasady gorąco namawiam do czytania etykiet. Znajdziemy tam szereg informacji potrzebnych nam przy dokonywaniu wyboru danego towaru. Poza tym warto czytać etykiety, bo często zdarza się, że wyłożony na półkach sklepowych ten sam produkt posiada kilka okresów przydatności do spożycia. Na produktach żywnościowych spotykamy różne oznaczenia terminu ich spożycia Zwykle znakowany jest on pełną datą cyfrową (dzień - miesiąc - rok) poprzedzoną określeniem: „należy spożyć do”. Termin ten stosuje się do produktów nietrwałych mikrobiologicznie, takich jak jogurty, twarogi, sałatki, wędliny paczkowane. Czasami odnajdziemy trwałość oznakowaną poprzez wypisanie daty minimalnej trwałości, czyli daty, do której prawidłowo przechowywany produkt zachowuje odpowiednią jakość i właściwości odżywcze. Oznakowanie jest cyfrowe i najczęściej poprzedzone określeniem: „najlepiej spożyć przed” - dla produktów o trwałości nie dłuższej niż 3 miesiące (z podaniem dnia i miesiąca) albo: „najlepiej spożyć do” - dla produktów o trwałości od 3 do 18 miesięcy (z podaniem miesiąca i roku). Dla produktów o trwałości powyżej 18 miesięcy może być podany jedynie rok. Na etykiecie muszą być ustalone warunki przechowywania określone dla wyrobów znakowanych terminem przydatności do spożycia oraz gdy ich jakość zależy istotnie od warunków przechowywania, np. mrożonki.

Co robić w sytuacji, gdy musimy reklamować złą jakość zakupionego produktu? W takim przypadku należy niezwłocznie zgłosić się do sprzedawcy. W terminie trzech dni od dnia otwarcia towaru paczkowanego oznakowanego terminem przydatności do spożycia lub datą minimalnej trwałości oraz w przypadku towaru sprzedawanego luzem. Sytuacje, w których sprzedawcy nie chcą przyjąć reklamacji są niedopuszczalne, a praktyka zasłaniania się, iż nie upłynął termin wskazany na etykiecie towaru, nie może być stosowana choćby z tego względu, iż nie wiemy, w jakich warunkach towar był przechowywany.

Przy zakupie żywności należy kierować się ściśle określonymi zasadami. Z obfitej oferty wybieramy produkty świeże i zdrowe. Mleko, ser, twarogi, mięso, wędliny kupujmy w sklepach wyposażonych w sprzęt chłodniczy. Uważajmy na wszelkiego rodzaju promocje i obniżki. Należy weryfikować atrakcyjność towaru z promocji lub po obniżonej cenie. Zdarza się, że towarom tym kończy się termin przydatności do spożycia. Przy zakupach mrożonek należy wybierać te niezbrylone. Zlepy i zbrylenia mogą świadczyć o uprzednim rozmrożeniu produktu. Ponowne zamrażanie może być niebezpieczne dla zdrowia. Na koniec jeszcze jedna uwaga: zabierajmy paragony, bez nich raczej nie uda się żadna reklamacja.

Agata Gołaszewska-Horak